آخرین اخبار
کشور، سیاسی و بین المللی
کد مطلب: 200636
بازار لوازم التحرير در تسخير محصولات بي کيفيت چيني/ تبليغات ضعيف نوشت افزار ايراني، عامل رواج لوازم التحرير خارجي است
تاریخ انتشار : 1396/06/19
نمایش : 569
اين روز ها زرق و برق لوازم التحرير خارجي در ويترين مغازه ها ديده مي شود و در اين ميان تبليغات، حلقه مفقوده معرفي لوازم‌التحرير ايراني براي کودکان و دانش آموزان است.
به گزارش  خبرنگار سامان ما، با نزديک شدن به فصل پاييز و بازگشايي مدارس، بازارهاي شهرستان سامان نيز حال و هواي مهر به خود گرفته و خيابان‌هاي اين شهرستان پر از کيف، کوله پشتي و لوازم التحرير متنوع و رنگارنگي که ديدنشان باعث شوق و ذوق هر دانش‌آموزي مي شود.
 

 
 کمتر کسي است که شهريور برايش حال و هواي مدرسه را تداعي نکند. بدون شک همه ما روزي براي لوازم‌التحرير مدرسه خود برنامه‌ريزي کرده‌ايم و به دنبال بهترين و قشنگ ترين مدادپاک‌کن‌ها، مداد‌تراش‌ها، کيف، کفش و جامدادي يک سال خود بوده ايم.

البته لوازم‌التحرير دهه هاي مختلف با يکديگر متفاوت است و اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ کيفيت و جنس محصولات اهميت داشت، در دهه هاي ۸۰ و ۹۰ تنوع حرف اول را مي‌زند.

بازار پر سود لوازم‌التحرير باعث شده تا افرادي براي سود بيشتر در مدت زمان يک ماه محصولات خارجي بي کيفيت، اما پر زرق و برق را وارد بازار کنند در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد بازار نوشت افزار و لوازم‌التحرير در قرق محصولات خارجي بي کيفيت به ويژه چيني است. کارشناسان دليل اين امر را کارشکني هاي گمرک مي‌دانند.

چند روز بيشتر به رسيدن آخرين ماه تابستان باقي نمانده است. همواره شهريور، ماه آماده سازي دانش‌آموزان براي شروع يک سال جديد تحصيلي بوده است؛ ماهي که بازار لوازم‌التحرير، کيف و کفش داغ تر از همه بازارها مي‌شود؛ لوازمي که گويي مدرسه بدون آنها بي‌معني است و بوي ماه مهر با بوي پاک کن نو عجين شده است. اگر مدرسه رفتن دهه شصتي ها يادتان باشد، آنها فقط دلشان به مدادي خوش بود که بنويسد و پاک‌کني که خوب پاک کند و اصلا زيبايي مداد و بوي خوش پاک‌کن‌هاي رنگارنگ مورد نظر نبود.


همه بچه هاي آن دوران با دفتر هاي ساده، بدون خط کشي با جنس کاهي سر مي‌کردند و خبري از دفتر هاي پر زرق و برق نبود. اما امروز شرايط طوري شده که کودکان لب تاپ دار و تبلت به دست نمي‌توانند از محصولات آن دوران استفاده کنند. امروز مارک دار بودن مداد پاک کن، مداد تراش و کيف و جامدادي مهم‌ترين موضوع برخي دانش‌آموزان است.

در حال حاضر سليقه ها عوض شده و ديگر کيفيت محصولات و توليدات داخلي بي معني شده است. امروز تنوع در بازار حرف اول را مي‌زند، به طوري که داغي اين بازار پرسود موجب شده كه افراد بسياري كسب و كار خود را بر اساس همين مداد و پاک‌كن‌هاي به ظاهر ناچيز بنا كنند.

عدم استقبال دانش آموزان از نوشت افزار ايراني به دليل قيمت بالاي کالاي ايراني نسبت به کالاي خارجي است
 

اقاي نادري يکي از مغازه داران لوازم التحرير در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در حال حاضر استقبال از خريد نوشت افزار ها و لوازم التحرير در شهرستان سامان وجود ندارد ، اظهار داشت: استقبال خانواده ها  و دانش آموزان اکثر در شهرستان سامان هفته اخر شهريور ماه است چرا که اکثر خانواده ها درگير جمع آوري محصولات کشاورزي از قبيل گردو و بادام و ... هستند.

وي با بيان اينکه اکثر دانش آموزان در شهرستان سامان از نوشت افزار هاي و وسايل مدرسه خارجي استقبال دارند و لوازم التحرير ايراني کمتر استقبال مي شود، بيان داشت: دليل اين امر قيمت بالاي کالا هاي ايراني نسبت به کالا هاي خارجي است .


تبليغ نوشت افزار هاي ايراني  بايد در بازي هاي رايانه اي ، فضاي مجازي و رسانه ها صورت گيرد

 

يکي ديگر از مغازه داران خانم رحماني در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره بر اينکه خريد لواز التحرير  و نوشت افزار هاي ايراني نياز به تبليغ دارند، چرا که اکثر دانش آموزان مي گويند که من دفتر، مداد و ... را مي خواهم که کارکتر برنامه کودک مورد علاقه ام باشد، بيان داشت : نوشت افزار هاي ايراني و اسلامي به دليل نداشتن تبليغات در فضاي مجازي و رسانه ملي کمتر براي کودکان شناخته شده هستند .


وي با بيان اينکه از نظر کيفيت و طراحي کالا هاي ايراني مرغوب تر از کالا هاي خارجي است اما استقبال از کالاي خارجي در اين شهرستان بيشتر است،اذعان داشت: الان در حال حاضر کمتر از لوازم التحرير ايراني در مغازه ما استقبال شده است و بيشتر خريد لوازم التحرير باب اسفنجي ، انگري بيت، مرد عنکبوتي، لاک پشت هاي نينجا ، سيندرلا و .... است و کمتر به سمت کالا هاي ايراني همچون شکرستان و .... مي روند.

رحماني با بيان اينکه تنها راهکار افزايش و استقبال کودکان و دانش آموزان نوشت افزار و لوازم التحرير ايراني و اسلامي تبليغ در رسانه ملي و فضاي مجازي و بازي هاي يارانه اي و موبايلي است ، بيان داشت: بايد دستگاه هاي فرهنگي در اين زمينه ورود پيدا کنند .

علاقه فرزندان به کارکتر هاي کارتون مورد علاقه براي خريد لوازم سال تحصيلي

 

خانم سليماني يکي مادران شهرستان سامان با بيان اينکه در بازار کيف هاي با کارکتر هاي ايراني و اسلامي خيلي کم هست و اون تعدادي هم که وجود دارد با قيمت بالا به فروش مي رسد بيان داشت: دخترم من براي خريد وسايل خود از کارکتر هاي کارتون هاي مورد علاقه اش که بيشتر هم خارجي است علاقه نشان مي دهد .

وي با بيان اينکه هرچند کالا هاي ايراني مرغوبتر و با کيفيت تر هستند اما به دليل ناشناخته بودن در بين خانواده ها و کودکان جامعه بيشتر دانش آموزان و خانواده ها به سمت کالا هاي خارجي سوق پيدا مي کنند.
 

نبود جذابيت و عدم تبليغ از مهم ترين عوامل استقبال دانش آموزان از نوشت افزار هاي ايراني اسلامي است

خانم ذبيحي کارشناس فعال فرهنگي در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه دليل استقبال دانش آموزان از کالا هاي خارجي جذابيت بيشتر است ، بيان داشت: توليدات ملي به سمت جذابيت و زيبايي سوق داده شود تا کودکانمان علاوه بر استقبال از کالا هاي ايراني  با اسطوره هاي ملي و پهلواني و ... آشنا شوند.

وي با بيان اينکه خريد کالا هاي خارجي براي دانش آموزان اين موارد را به همراه دارد که موجب ضعيف شدن کودکان در آينده و نگرشي در راستاي خلاقيت و توليد نخواهد داشت، عنوان کرد: بايد کالا هاي خارجي از سيستم ها حذف شود و رواج کالا هاي ايراني صورت گيرد.

خانم ذبيحي با اشاره بر اينکه در حال حاضر کودکان به دليل طراحي و داستان هاي  خوب و نقاشي جالب کتاب هاي داستان به سمت کتاب هاي ايراني، مذهبي و اسطوره اي مي روند تا کتاب هاي با داستان هاي خارجي و اين امر نيز بايد در نوشت افزارها نيز صورت گيرد.

انتهاي پيام /601س
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
نشر خبر